Mijn boekending (ding 19)!

✔ LibraryThing kan zeker een meerwaarde betekenen voor de bibliotheken. Als bib zou je een online boekenplank kunnen aanmaken met tips of commentaren. Nieuwe aanwinsten zou je op die manier ook in de kijker kunnen zetten.

dinsdag 10 mei 2011

Ding 20: sociale bibliotheekcatalogus

Eindelijk de draad terug opgenomen! Het artikel "zoeken in de catalogus: tien trends" is me wat te kort door de bocht. Misschien betreft het inderdaad de 10 trends, maar sommige punten zouden beter te vatten zijn indien men wat meer uitleg/voorbeelden zou aanhalen. Ik zal het volledige artikel eens moeten opzoeken ... "Als ik ooit eens 5 minuutjes tijd heb..." :)
Alleszins, de huidige catalogus is al geëvolueerd naar een "sociale status". Hij omvat meer dan één bib en laat reacties van lezers toe. Helaas is onze lezer nog niet geneigd hier regelmatig gebruik van te maken. Delen van meer uitgebreide informatie tussen lezers onderling ivm gelezen boeken zou ik wel liever zien verschijnen via een gelinkte pagina naar "Library Thing". Op die wijze breng je geïnteresseerden samen en integreer je Library Thing in hun digitale wereld, waarin ze ongetwijfeld verder gaan snuisteren.
Zoeken.bibliotheek.be gebruik ik graag omdat het je toelaat je opzoeking zo nodig te verfijnen tot je net die gegevens overhoud die je wil.

2 opmerkingen:

  1. Al die nieuwe snufjes vragen natuurlijk wel tijd en de vraag is inderdaad of de lener zijn/haar kennis en ervaring wel wil delen via de catalogus. Moest de sociale catalogus in facebook geïntegreerd zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan zou ik er waarschijnlijk niet meer zo vaak op te vinden zijn! Sorry, maar facebook blijft voor mij eerder onpersoonlijk en een allegaartje van berichten, vaststellingen, ideeën, ... Af en toe is de inhoud relevant voor de bezoeker, maar vaak wordt dit herleid tot wat blablabla. Geef mij maar een gesprek, een leuke babbel "face to face" thuis, op het werk, op straat, op café, tijdens het shoppen, toevallig, of waar en wanneer dan ook!

    BeantwoordenVerwijderen